Social listening betekenis & definitie

Social listening is het proces van het volgen van conversaties rond specifieke onderwerpen, woordgroepen, merken of industrieën en het gebruiken van uw inzichten om kansen te ontdekken of inhoud te maken voor die doelgroepen. Hiermee verkrijgt men een ​​groter beeld wat er speelt op sociaal gebied rondom een organisatie.

Social listening (ook wel sociaal luisteren genoemd) is meer dan alleen kijken naar @mentions en reacties die via eigen sociale profielen, mobiele apps of blogs binnenkomen. Voor social luisteren is het belangrijk om de grote groep mensen die het over een merk of een specifiek product hebben te tracken. Het gaat dus verder dan het monitoren en beantwoorden van inkomende vragen of opmerkingen. Het gaat erom belangrijke inzichten uit sociale gesprekken te halen die vervolgens toepasbaar zijn in een algemene strategie.

Soms wordt Social media monitoring verward met social listening. Social media monitoring verzamelt elke sociale vermelding en interactie, terwijl het sociale luisteren vraagt ​​om analyse en reflectie. Met dit laatste is het mogelijk om de volgende veranderingen door te voeren:

• Volg de algemene merkgezondheid
• Creëer inhoud waar uw publiek naar verlangt
• Genereer ideeën voor marketingcampagnes
• Verbeter klantervaring
• Stimuleer strategische productbeslissingen

Het bijhouden van vermeldingen en meldingen is de sleutel tot een effectieve engagementstrategie. Het analyseren van de context en de grotere trends rond die gesprekken door middel van sociaal luisteren kan waardevolle inzichten opleveren om een doelgroep beter te kunnen aanspreken en bedienen.