Relationele NPS betekenis & definitie

Relatie NPS, ook bekend als on-demand of reguliere NPS, is ontworpen om de relatie van een bedrijf met zijn klanten te beoordelen en dient als startpunt voor het meten van uw klanttevredenheid en het signaleren van de gaten die aandacht behoeven.

Bij het gebruik van relatiegesprekken gaat het dus meer om het bepalen van het klantensegment voor enquêtes en de juiste timing om dit uit te voeren. Omdat relatieonderzoeken op geregelde basis worden verzonden en niet aan een specifieke gebeurtenis zijn gekoppeld, zijn ze ideaal voor het genereren van feedback over de kracht van de (werk)relaties met klanten. De meeste bedrijven verzenden periodieke onderzoeken met standaardintervallen, zoals eenmaal per kwartaal of tweejaarlijks.

Relatie NPS gebruiken algemene, niet-specifieke taal die geen specifieke aankoop of evenement vermeldt. Er is geen melding gemaakt van recente accountactiviteit of aankopen, in plaats daarvan wordt aan klanten een standaard NPS-vraag gesteld.

Groot voordeel van de Net Promoter Score is zijn veelzijdigheid. Het is mogelijk om te meten per kwartaal of net na een grote transactie, waarmee de NPS een bedrijf de mogelijkheid om waardevolle feedback te verzamelen op elk moment in de levenscyclus van de klant. Dit roept de vraag op of het beter is om klanten regelmatig te ondervragen, zoals bijvoorbeeld tweejaarlijks, of na een belangrijke gebeurtenis of transactie? Kies je voor Relationele NPS of Transactionele NPS-enquêtes. Beide methoden hebben voor- en nadelen, evenals specifieke kenmerken die hen het beste maken om meer te leren over hoe uw klanten uw product, service of merk ervaren.