Platform economie betekenis & definitie

De platform economie omvat alle economische activiteiten van aanbieders en gebruikers die worden gefaciliteerd door een digitaal platform.

Platformeconomie of platform economy is geïntroduceerd door Marshall van Alstyne, Geoffrey Parker en Sangeet Paul Choudary. De platformen faciliteren de deeleconomie en maken dus deel uit van een nieuwe netwerksamenleving.

Het grote voordeel van deze platforms is dat ze ons leven aangenamer maken: ze bieden transparantie in vaak ondoorzichtige markten, ze ontsluiten ongebruikte capaciteit tegen vaak lagere prijzen en de kwaliteit wordt gegarandeerd met beoordelingssystemen. Verder bieden platforms veel mensen de gelegenheid op een eenvoudige manier geld bij te verdienen.

Door de intrinsieke eigenschap van de digitale wereld is er vaak maar één dominant platform binnen een sector die exponentieel snel groeit. Gebruikers kiezen namelijk al snel voor het beste en grootste digitale platform. Voor aanbieders is het grote voordeel dat ze toegang krijgen tot veel potentiële klanten, maar de keerzijde is dat ze tevens afhankelijk van de condities die de platforms stellen.

Er wordt veel gebruik gemaakt van platformen op internet. We zoeken (Google), we kopen (Marktplaats, Catawiki, Etsy), we delen (Linkedin, Instagram), we kijken en luisteren (YouTube, Spotify, Netflix), we flirten (Tinder), we reizen (Snappcar, Micazu, Airbnb, Tripadvisor) en we lezen (Blendle).

Met name de stadsplatforms groeien snel. Het vinden van een schoonmaakster, een oppas of zelfs professionele services zoals dokters en advocaten wordt daardoor steeds makkelijker. Ook komen er steeds meer platformen binnen de financiële dienstverleningen, bijvoorbeeld op het gebied van leningen (Lending Club, Symbid), hypotheken (Lending Home) en internationale geldtransfers (Paypal, TransferWise). Steeds meer belangrijke economische acties en beslissingen worden via platforms genomen.