Merkvertrouwen betekenis & definitie

Merkvertrouwen is de wil van de gemiddelde consument om te vertrouwen op de bekwaamheid van het merk om de verklaarde functie uit te voeren (Um, 2008).

Merkvertrouwen is een sleutelvariabele in de ontwikkeling van lange blijvende relaties. Uit onderzoek van Um blijkt dat merkvertrouwen één van de voorspellers is van aankooployaliteit en attitudeloyaliteit. Aankooployaliteit kan op zijn beurt weer leiden tot een groter marktaandeel door loyaliteit en minder overstappers en attitudeloyaliteit kan leiden tot een relatief hogere prijs voor het merk.

Merkvertrouwen is naast een voorspeller van aankooployaliteit en attitudeloyaliteit, de hoeksteen en één van de meest gewilde kwaliteiten in een relatie. Merkvertrouwen is het belangrijkste attribuut is dat een merk kan bezitten (Delgado-Ballester, 2001).

Onderzoek naar naar merkvertrouwen, “Brand trust: the six drivers of trust”, geeft de volgende uitkomsten:
- 83% van de respondenten beveelt merken waar zij vertrouwen in hebben aan bij relaties. 
- 82% van de respondenten blijft producten afnemen van merken die zij vertrouwen.
- 78% koopt het liefst producten van merken die zij vertrouwen. 
- 78% is bereid nieuwe producten of services af te nemen van merken die zij vertrouwen.