Lurker betekenis & definitie

Een lurker is een persoon die op sociale internet kanalen alleen meeleest, maar zelf niets of weinig bijdraagt. Lurking is een Engels woord dat 'op de loer liggen' betekent.

De term is waarschijnlijk in de jaren 80 ontstaan. Op forums en usenet nieuwsgroepen werd beginners (newbies) aangeraden eerst een tijdje mee te lurken. Zo kreeg je een goede indruk van de cultuur (nettiquette) van de gemeenschap en werd er voorkomen dat er "domme" vragen werden gesteld.

De opkomst van social media als Facebook en Twitter heeft de term lurken opnieuw geladen. Ongeveer 90 procent van de bezoekers van sociale websites kijkt voornamelijk naar posts van anderen en is dus een lurker. Van de 10 procent die wel actief is, is er weer een subgroep van 10 procent (internetsuperstars) die de meeste content genereert.

Om invloedrijk te zijn in een sociaal netwerk is het echter niet nodig tot deze 1 procent van internetsuperstars te behoren. Zelfs het aantal volgers geeft maar een beperkte indicatie van hoe invloedrijk iemand is. Invloed in een sociaal netwerk hangt af van de kwaliteit van de relaties (in netwerktheorie ook wel de ‘centraliteit’ genoemd, oftewel de waarschijnlijkheid dat een knooppunt ‘geïnfecteerd’ wordt met informatie) en het prestige dat een persoon geniet binnen het netwerk, ofwel de invloed die een uitspraak van deze persoon heeft op anderen.

Om een rol van betekenis te spelen in een sociaal netwerk gaat het dus niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van de verbindingen en inhoud. Als lurker hoef je dus niet veel vrienden te hebben of veel te posten, maar 'alleen' de juiste dingen te zeggen en te inspireren.