Duurzame content betekenis & definitie

Duurzame content betreft alle visuele, tekstuele en auditieve content die door een organisatie gecreëerd wordt om aan de behoefte van de doelgroep te voldoen. De relevantie van duurzame content blijft of neemt toe voor de doelgroep en daarmee voor de organisatie.

Een TV- of radiocampagne is na enkele weken afgelopen en meestal na enkele maanden vergeten. Een krant of een folder belandt, na eenmalig gelezen te hebben, in de oud papierbak. Op Internet is content al meer duurzaam, omdat het langer wordt bewaard. Maar ook een tweet verdwijnt snel uit het zicht, een Facebook-post verdrinkt in een timeline en een blogpost bevat vaak een actueel onderwerp die uit de (zoek)resultaten verdwijnt wanneer de tijd verstrijkt.

Waar reclame meer weg heeft van fastfood is duurzame content tijdloze informatie die voor langere tijd zijn waarde houdt. Denk hierbij aan informatie die op Wikipedia wordt gedeeld of aan instructie video’s die op Youtube staan. Bijvoorbeeld wat is nu precies een hoge rendementsketel? Dit staat beschreven op Wikipedia. Of hoe vul je nu die hoge rendementsketel bij? Deze content blijft, vaak met weinig aanpassingen, lang actueel en dus tijdloos. Duurzame content gaat naar verloop van tijd alleen maar beter scoren in zoekmachines door de hoge populariteit in bezoek en de steeds groter worden hoeveelheid hyperlinks die ernaar verwijzen.

Duurzame content is vaak wel een kwestie van lange adem, geen fastfood maar slowfood. Met als ultieme doel om een bepaald kennis gebied te claimen (thoughtleader), wat voor organisaties resulteert in meer en kwalitatieve (after)sales.