Digitale transformatie betekenis & definitie

Digitale transformatie betreft de impact van (digitale) technologieën en de toenemende digitalisering van bedrijfsprocessen op mens, bedrijf en zelfs maatschappij.

Digitale transformatie gaat vooral over de manier waarop een bedrijf wordt geleid en hoe dit in de digitale wereld verandert. Bijvoorbeeld wordt bij productontwikkeling gebruik gemaakt van een agile methode. Wordt de productie van goederen fundamenteel veranderd door intelligente robots of 3D-printing. Wordt in het marketingproces gebruik gemaakt van omni-channel strategieën?

Digitale transformatie beïnvloedt ook de manier waarop het bedrijf wordt geleid. Strategie is niet langer een lineaire projectie naar een lerend systeem, organisatiestructuren veranderen van profitcenters naar matrixen of open netwerken, besluitvormingsprocessen worden steeds meer gebaseerd op data en algoritmen en communicatie verloopt via interne sociale netwerken, video meetings en gedeelde documenten.

Digitale transformatie heeft grote impact voor de bedrijfscultuur en het personeel. Het raakt uiteindelijk alle bedrijven, zelfs waarvan het businessmodel niet wezenlijk verandert. De grote uitdaging ligt op het gebied van verandermanagement, omdat in relatief korte tijd een organisatie op alle niveaus fundamenteel gaat veranderen.

Disruptie en transformatie zijn dus twee zeer verschillende aspecten van digitalisering, die om verschillende benaderingen vragen, maar vaak wel gelijktijdig moeten worden aangepakt.

Gepubliceerd op 17-11-2016