CRM (Customer Relationship Management) betekenis & definitie

CRM (Customer Relationship Management) staat voor klantrelatiebeheer. Als er over CRM wordt gesproken, dan wordt vaak verwezen naar de software. Een oplossing voor bedrijven die de productiviteit van sales, de effectiviteit van marketing en de klantgerichtheid van service willen stimuleren. Dit kan met inzichten vanuit social media en interne bedrijfsinformatie.

Waarom een CRM-systeem?
Het werven van een nieuwe klant is vijf keer duurder dan het behouden van een bestaande klant. Klanten veranderen en de vraag van klanten verandert ook. Een CRM-systeem maakt het mogelijk om klantrelaties efficiënt en klantgericht te beheren.

Door alle klantinformatie op één plek te verzamelen, ontstaat een integraal beeld van de klanten. Welke producten ze hebben gekocht, welke e-mails ze hebben ontvangen, wat de laatste gesprekken waren, bij welke evenementen ze aanwezig waren, enzovoort. Door informatie te verzamelen over de klant, kunnen zaken persoonlijker worden gemaakt en een waardevolle en langdurige relatie worden opgebouwd.

CRM is meer dan alleen klantrelaties beheren
CRM gaat om meer dan alleen het beheer van klantrelaties. Het is verwikkeld in de cultuur van het bedrijf. CRM moet worden gezien als een strategie die gedragen wordt door het gehele bedrijf. Het CRM-systeem geeft de inzichten die nodig zijn om klanten altijd en overal een optimale ervaring te geven. Zo kunnen bedrijven relevant zijn voor hun klanten.