Cor Molenaar betekenis & definitie

Cor Molenaar (1949) is econoom, bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en eigenaar van adviesbureau eXQuo.

Cor Molenaar, geboren in 1949, heeft Economie gestudeerd aan de Rijksunivesiteit Groningen. In 1992 behaalde hij zijn master op het vakgebied organisatiekunde (change management 1992) aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Vijf jaar later promoveerde hij in Groningen met zijn onderzoek “toepassingsmogelijkheden van informatietechnologie in marketing”. Cor Molenaar is sinds 1999 bijzonder hoogleraar aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Zijn leeropdracht is vergroot tot eMarketing en Distance Selling. Hierbij wordt de invloed van internet onderzocht op het koopgedrag van mensen en bedrijven.

Van 1987 tot 1998 werkte Cor Molenaar bij Ogilvy&Mather Dataconsult in Amsterdam. In 1998 is hij gestart met eXQuo Consultancy, gevestigd te Oosterbeek. Het bedrijf is gespecialiseerd in strategische advisering op het snijvlak van marketing, automatisering en organisatiestructurering en adviseert overheden op het terrein van retailbeleid. Tevens is hij voorzitter van de stichting Certificering Thuiswinkelen, voorzitter Stichting keurmerk online veilen en lid van de adviesraad meerdere bedrijven waaronder, Philips Retail Solutions, Adobe en Sandd.

Naast onderzoek en advieswerk heeft Cor 21 boeken geschreven over de toepassingen van IT binnen marketing en Sales. Zijn boeken zijn in meerdere talen uitgegeven waaronder in het Engels, Spaans, Italiaans en Chinees. Zijn boeken: het nieuwe winkelen (Shopping 3.0), eMarketing en “het einde van winkels?” (The end of shops) zijn in het Engels verschenen. Op 24 januari 2013 verscheen het boek “red de winkel”, zo kan het niet langer, en in oktober 2013 het boek Aktie! noodplan retail.