Checkit Search Engine Marketing betekenis & definitie

Checkit was een van de eerste Search Engine Marketing bureaus in Nederland. Het werd in 1999 te Nijmegen opgericht door de broers Eric en Marco van Veen en Paul Aelen. Later is ook Sjaak Janssen toegetreden tot de eigenaren.

Checkit begint in 1999 als zoekmachine marketing bureau. Het bureau zorgden ervoor dat bedrijven goed in zoekmachines als Ilse.nl, Vinden.nl, Yahoo en Google naar voren kwam. In 2001 werd Clipit media monitoring toegevoegd aan haar diensten. Clipit ging in 2005 succesvol verder als zelfstandige BV.

In 2008 wil het wereldwijde mediabureau Aegis (nu Dentsu) een leidende rol gaan spelen op het gebied van Internet marketing en neemt daarvoor Checkit over. Checkit neemt op hetzelfde moment iProspect Nederland over van Aegis waardoor een zoekmachine marketing bureau (Checkit/Iprospect) ontstaat waar 40 mensen werken. In 2010 treden de oprichters terug. In 2014 werken er bijna 150 mensen bij iProspect en staat het bedrijf nog steeds bekend om de Nationale Search Engine Monitor.