Buzz analyse betekenis & definitie

Buzz analyse toont de hoeveelheid vermeldingen, die op nieuws en sociale media platformen, over een onderwerp binnen een bepaald tijdsbestek zijn geplaatst.

Elk huishouden heeft tegenwoordig internet en de mogelijkheid om ‘nieuws’ te maken en te verspreiden. Al het nieuws is letterlijk publiek geworden en de snelheid is exponentieel gegroeid. Het vergt voor organisaties alertheid en snelheid om in te schatten wat ruis is en wat wel relevant is.

Bij Buzz analyse worden onderwerpen gemeten door het aantal keren dat ze zijn vermeld over een bepaalde periode. Het instrument wordt bijvoorbeeld door marketeers ingezet om te bekijken in hoeverre een offline of online campagne directe of indirecte effecten heeft gehad naar bereik en hoeveel discussie of engagement er is gerealiseerd. Het voordeel is dat geautomatiseerd de positieve en negatieve buzz gedetecteerd wordt en er continue een analytisch rapportage voorhanden is. Hiermee ontstaat tevens een diepere kennis van de business en zorgt voor meer grip op de dynamiek van veranderingen.

Buzz analyse kan door verschillende specialisten worden ingezet. Het wordt bijvoorbeeld door mediaplanners gebruikt voor bereik en impact analyses. Corporate communicatie en public affairs zetten buzz analyse in voor om de reputatie van de organisatie en de ceo persoonlijk in kaart te brengen.
Ook wordt het ingezet door overheden en belangenorganisaties om te analyseren welke maatschappelijke thema's momenteel worden besproken op het web.

Buzz analyse wordt soms ook wel product monitoring, thema of trend monitoring genoemd.