Blendle betekenis & definitie

Blendle is een digitale nieuwskiosk sinds 15 december 2012. De oprichters zijn de Nederlanders Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn.

Blendle is een digitale kiosk met artikelen uit kranten en tijdschriften. Je betaalt altijd alléén voor wat je leest. Artikelen kosten gemiddeld € 0,20 en 70% van de omzet gaat naar de uitgevers. Ook is het mogelijk om hele kranten of tijdschriften te kopen. Blendle is hiermee een soort iTunes voor journalistiek. Blendle heeft twee oprichters. Klöpping en de man die het idee daadwerkelijk bedacht, oud-journalist Marten Blankesteijn van Dagblad De Pers. Blankesteijn raakte naar eigen zeggen gefrustreerd door de ‘pakketten’ waarin kranten en tijdschriften hun informatie aanbieden. Ook wie één artikel wil lezen, moet de hele krant kopen.

Hun startkapitaal is een subsidie van 100.000 euro van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Klöpping en Blankesteijn bezitten 85 procent van de aandelen. De rest van de aandelen is verdeeld over de overige veertien werknemers. Blendle kreeg op 25 oktober 2014 een investering van 3 miljoen Euro via Axel Springer en The New York Times in ruil voor 23% van de aandelen. De waarde van het bedrijf werd ten tijde van de investering geschat op 13 miljoen euro. Er waren op dat moment ruim 100.000 geregistreerde gebruikers, waarvan ruim 20 procent het gratis starttegoed had opgewaardeerd.

Er zijn twee vergelijkbare initiatieven die eerder van start gingen: eLinea waar je los of voor 9,99 euro per maand onbeperkt artikelen kan lezen en Myjour waar het mogelijk om losse artikelen te kopen. Interessante feature van Myjour is dat freelance auteurs ook hun stukken kunnen aanbieden, iets dat Blendle in 2016 ook toevoegde aan zijn dienstenpakket.