Author Rank betekenis & definitie

Author Rank wordt gebruikt om een methodiek te duiden die zoekmachines gebruiken om personen te herkennen als auteurs en om de kwaliteit van de auteur te bepalen. Author Rank is een term die door SEO specialisten wordt gebruikt en (nog) niet officieel door zoekmachines.

Author Rank wordt vaak verward met Google Authorship of Google Auteurschap (2011-2014). Tevens wordt het soms onterecht Google Author Rank genoemd. De verwarring is begrijpelijk en vindt zijn oorsprong in het boek van Eric Schmidt (CEO Google 2001-2011), The New Digital Age uit 2013. Hierin schrijft hij dat content die gekoppeld kan worden aan bekende, geverifieerde auteurs, hoger gaat ranken.

Op wat opmerkingen van Matt Cutts na, is er geen bewijs dat Author Rank onderdeel uitmaakt van het Google algoritme. Google waardeert en plaatst in-depth articles (lange achtergrond artikelen over een specifiek onderwerp) wel prominent op haar resultaatpagina’s (SERP’s) wat een indirect verband impliceert. Om de metadata van een (in-depth) artikel te optimaliseren is het noodzakelijk om de schema.org-markeringen voor artikelen te implementeren.

Ondanks het ontbreken van hard bewijs over Author Rank blijft het feit dat het algoritme van zoekmachines voor het bepalen van persoon- of bedrijfsexpertise gebruik maakt van elementen als aantal publicaties over een specifiek onderwerp, de kwaliteit van de websites waarop is gepubliceerd, het aantal volgers en aantal interacties op sociale media, aantal commentaren op blogartikelen, aantal commentaren van (prominente) derden op artikelen van de betreffende auteur. Author Rank of niet, bovenstaande aspecten zorgen voor een betere zichtbaarheid en reputatie.

Een toekomst voor een Author Rank-achtig algoritme is echter onvermijdelijk gezien de ontwikkeling naar een meer semantisch internet. Het identificeren van de mens achter de content is daarvoor extreem belangrijk.