AdBlockers betekenis & definitie

AdBlockers zijn advertentie blokkerende programma's of extensies voor browsers als Google Chrome, Safari en Firefox of mobiele besturingssystemen als iOS van Apple.

Adblockers hebben een aantal voordelen. Ze filteren niet alleen advertenties, maar blokkeren ook popups. Verder laadt een website zonder advertenties een stuk sneller en wordt de gebruiker niet afgeleid van de content. Maar adblockers zorgen er ook voor dat je niet meer gevolgd wordt door websites en heb je minder last van virussen die zich vaak verstoppen in advertenties.

Het nadeel is dat de uitgevende website geen of minder inkomsten verkrijgt. In 2015 worden de gederfden inkomsten geschat op 21 miljard dollar, ofwel 14% van de wereldwijde reclame-uitgaven. Meerdere uitgevers blokkeren, als tegenreactie, gebruikers van adblockers. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Forbes, The Guardian en Bild.de.

Wereldwijd gebruiken in 2015 zo’n 198 miljoen mensen actief een ad blocker op hun pc of laptop. Elk jaar groeit het aantal met 41%. Chrome maakt het heel gemakkelijk om extensies te downloaden, zo hebben 126 miljoen ad block gebruikers Chrome als hun primaire browser. Na Chrome is Firefox, waar het zelfs standaard is ingesteld, de browser met de meeste ad block gebruikers. Ook op smartphones worden ad block programma’s steeds meer gebruikt. De nieuwste update van Apple, iOS 9, staat nu ook ad block apps toe in de App Store. Hierdoor is de verwachting dat er in de toekomst steeds meer mobiele ad block gebruikers bijkomen.

Juridisch is er vooralsnog geen speld tussen te krijgen. In Keulen is AdBlock Plus, een van de eerste adblock extenties in Firefox, in het gelijk gesteld in een zaak aangespannen door Business Insider.