Patricia Woestenburg

LinkedIn + SocialSelling Trainer, SellingMe

Gepubliceerd op 07-01-2016

Social Selling

betekenis & definitie

Social selling is het inzetten van je eigen –op social media opgebouwde- professionele brand en netwerk om in een vroeg stadium van het (ver)koopproces in contact te komen met prospects, een vertrouwensrelatie op te bouwen en deze leads om te zetten naar business.

Deze verkooptechniek werkt wanneer je online goed weet te luisteren naar je prospects en klanten en ze dan met gerichte, voor hen waardevolle content weet te betrekken bij onderwerpen die voor hen belangrijk zijn.

Social Selling kenmerkt de transitie van traditionele verkoopmethoden naar een innovatieve marktbenadering anno 2016. Dit proces begint eerst met een verandering in mindset. Aangezien al 90% van de cold calls niet meer effectief is, merken verkopers en hun peers dat zij hun doelstellingen niet meer halen. Het gebruik van social media verkoopkanalen zoals LinkedIn is echter tot nog toe beperkt te noemen. Verkopers moeten het idee dat LinkedIn slechts een online CV is loslaten en het gaan gebruiken voor het opbouwen van een sterk professioneel brand. De potentiële koper heeft geen boodschap aan het CV, maar wil lezen wat de sales professional voor zijn of haar business kan betekenen.

Naast het creëren van een professioneell profiel, zal de verkoper nog 3 stadia van social selling doorlopen om succesvol te zijn. Dit zijn:
• Het vinden van de juiste contacten
• Het leveren van waardevolle content en interactie
• Het opbouwen en verzilveren van het netwerk

Social Selling gaat niet enkel om het proces van lead generation maar is even waardevol in het onderhouden en uitbreiden van bestaande relaties.