Stijlgids

Stijlregels voor het schrijven op Ensie.

Stijlgids

Ensie heeft slechts twee regels om het format te bewaken en om alle gebruikers een herkenbaar en makkelijk leesbaar format te bieden.

1) RECLAMEVRIJ; Je maakt geen reclame in je teksten om producten, personen of bedrijven te promoten. Dat betekent dat je ook geen e-mailadressen en dergelijke in je teksten opneemt.

2) OBJECTIEF; Je neemt alleen feiten in je teksten op en geen persoonlijke mening. Jouw perspectief wordt toch wel duidelijk aan de hand van de informatie bij je profielfoto.

Starten met schrijven:

De kern van Ensie is het kort en bondig omschrijven van een onderwerp. Je omschrijft wat iets is (de definitie) en wat het betekent in het dagelijkse leven (de betekenis).

Wat is het (definitie):
Een definitie is een beschrijving of omschrijving van een onderwerp. Dit is een niet aan tijd gebonden, algemene beschrijving. We nemen stoplicht als voorbeeld:

“Een stoplicht is een kast die meestal drie gekleurde glazen bevat: rood, oranje, groen, waarvan de lamp achter het rode glas brandt.

Richtlijn max. 50 woorden.

Wat doet het (betekenis):
Een betekenis geeft aan hoe het onderwerp "betekenis krijgt" binnen de samenleving. De betekenis is wat we ermee kunnen doen of de manier waarop het wordt gebruikt. In het geval van het stoplicht:

“Als het rode licht brandt, dan moeten weggebruikers stoppen….”

Richtlijn max. 300 woorden.

Schrijftips:

1) Je schrijft objectief door hoofdzakelijk in de 3e persoon te schrijven (hij, zij, het, men) en geen gebruik te maken van woorden als ik en mij (1e persoon) en je en jij (2e persoon).
2) Plaats het onderwerp zo ver mogelijk vooraan in de eerste zin. Duidelijker voor de lezer, beter voor Google!
3) Verwijs in de definitie niet naar het onderwerp. Dus niet: "Een stoplicht is een licht waarvoor je stopt".
4) Beschrijf de hoofdzaak en daarna pas de details
5) Vertel vooral wat het onderwerp WEL is, in plaats van wat het NIET is.