Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 16-06-2020

sponsoring

betekenis & definitie

v., het optreden als sponsor.

(e) Sponsoring in ruime zin kan een eenmalige of periodieke geldelijke bijdrage omvatten, maar ook het leveren van spelmateriaal (b.v. trainingspakken). Bij sponsoring op kleine schaal (soft sponsoring) gaat het om steun van geringe omvang met een gering reclame-effect, vaak voor verenigingen of atleten beneden het topniveau. Bij sponsoring op grote schaal gaat het om relatief grote geldbedragen, waarbij de sponsor en de sportorganisatie of -atleet zich voor een langere termijn binden. De door de sponsor bedongen tegenprestatie kan bestaan uit het plaatsen van reclameborden op het speelveld, het dragen van de sponsorsnaam op de sportkleding of het toevoegen ervan aan de clubnaam of aan het evenement waaraan de sponsor bijdraagt. Sponsoring is voor het bedrijfsleven interessant geworden door de uitgebreide aandacht die m.n. de televisie besteedt aan sportgebeurtenissen. Hierdoor is een bedrijf in staat, buiten de reclamezendtijd zijn artikel onder de aandacht te brengen van een breed publiek (sluikreclame).

Bij niet-commerciële omroeporganisaties bestaat een groeiende weerzin tegen het op deze wijze faciliteiten verschaffen voor de reclame van de sponsor. Men zoekt naar wegen om niet als zodanig te hoeven fungeren, o.m. door het niet uitzenden van sportgebeurtenissen waar (veel) reclame wordt gemaakt.