Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 13-12-2021

produktbeleid

betekenis & definitie

o., onderdeel van het commerciële beleid van een onderneming, dat betrekking heeft op aantal en aard van de produkten die zullen worden gevoerd, de eigenschappen die men eraan zal toekennen, de mate van produktdifferentiatie en de ontwikkeling van geheel nieuwe produkten.

Het produktbeleid heeft op korte termijn vooral betrekking op de oneigenlijke aspecten van het produkt, zoals het merkbeeld en de presentatie (verpakking). Op langere termijn betreft het vooral het ontwikkelen van in technisch opzicht nieuwe produkten. Door produktdifferentiatie, ingegeven door de wens het produkt te doen verschillen van concurrerende goederen, kan een eigen deelmarkt worden af geschermd en een zodanige onafhankelijke positie worden geschapen, dat men bij de prijsstelling minder op de concurrent behoeft te letten; ook kan produktdifferentiatie voortvloeien uit marktsegmentatie. Tenslotte vormt de assortimentssamenstelling een belangrijk element van produktbeleid. Met de keuze omtrent breedte en diepte van het assortiment hangen kwaliteiten en prijzen van de te voeren goederen nauw samen. Produktbeleid en prijsbeleid liggen dan ook dicht bij elkaar.

LITT. P.J.Verdoorn, Het commercieel beleid bij verkoop en inkoop (1964); B.G.Klein Wassink, Het produktbeleid van de onderneming (1971).