Noa de Zeeuw

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 25-11-2015

2015-11-25

Joint promotion

betekenis & definitie

Joint promotion houdt in dat twee bedrijven een samenwerking aan gaan. Deze bedrijven gaan dan samen reclame maken, waarbij één bedrijf communiceert met de consumenten en de ander het voordeel biedt. In theorie hebben beide bedrijven (evenveel) profijt van joint promotion.

Bedrijven kunnen op verschillende manieren van joint promotion profiteren. Zo kan een joint promotion financieel voordeel bieden: bedrijven kunnen de reclamekosten delen. Ook kan een joint promotion zorgen voor een grotere klandizie van beide bedrijven.
Samenwerking van bedrijven door middel van joint promotion gebeurd vaak door bedrijven die in dezelfde branche opereren. Zo zouden de bedrijven ‘KitKat’ en ‘Maggi’ een samenwerking kunnen aangaan, omdat zij beiden dochterbedrijven zijn van ‘Nestlé’. Joint promotion gebeurd ook bij producten die meer op elkaar lijken, bijvoorbeeld een energiereep en een energiedrankje. Concurrerende bedrijven, zoals Spa en Sourcy, zullen minder snel een samenwerking aan gaan.
Bedrijven staan vaak positief tegenover joint promotion met goede doelen. De Postcode Loterij sponsort tal van goede doelen. Mensen die en lot kopen voor de loterij, steunen hiermee automatisch een goed doel, zoals WNF of KiKa. Dit geeft niet alleen de consument meer motivatie om een lot te kopen, maar geeft de loterij ook een sympathiekere uitstraling.
De kans op succes van een joint promotion moet van te voren goed gemeten zijn, zodat slechte publiciteit voorkomen wordt. Als de Albert Heijn niet genoeg Efteling kaarten heeft ingekocht om alle consumenten met een volle Efteling spaarkaart van een kaartje te voorzien, zal dit als negatief ervaren worden. In dat geval zou de joint promotion niet geslaagd kunnen zijn.