Nina Geuskens

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 12-01-2016

Merchandising

betekenis & definitie

Merchandising is het commercieel gebruik maken van de bekendheid van bepaalde personen, merken en/of dingen. Merchandising kan op veel verschillende manieren voorkomen.

Merchandising is oorspronkelijk bedoeld om de verkoop van bepaalde producten te stimuleren, dit gebeurde bijvoorbeeld door het laten afdrukken van merknamen op de plastic tasjes van de desbetreffende winkels. Tegenwoordig wordt er nog steeds op onder andere deze manier gebruik gemaakt van merchandising.
Echter zijn er tegenwoordig nog meer vormen van merchandising ontstaan. Op dit moment bestaat merchandising ook uit het verkopen van bepaalde producten met opdruk van een bepaald merk/bekendheid ontworpen voor fans. Bijvoorbeeld de verkoop van sleutelhangers met een automerk erop.
Een andere vorm van merchandising is het verkopen van attributen bij een concert of ander evenement, bijvoorbeeld de verkoop van posters met een band erop. Ook het produceren van producten, bijvoorbeeld dekbedden of glazen, met afdrukken erop wordt merchandising genoemd.