Natuurdiëtisten Nederland

Natuurdiëtisten Nederland is een platform, inspiratiebron en kennisinstituut over voeding, opgericht door Marijke de Waal Malefijt, klinisch werkend natuurdiëtist.

Gepubliceerd op 24-11-2019

2019-11-24

Migraine

betekenis & definitie

Migraine is een neurovasculaire aandoening waarbij aanvallen ontstaan door neurale prikkelingen die na een plotse tijdelijke vernauwing, een verwijding van de bloedvaten tot gevolg heeft. Dat gaat vaak gepaard met een kloppende hoofdpijn.

Er zijn een aantal medicijnen die migraine kunnen verlichten, maar ze werken helaas niet bij iedereen even goed. Vaak worden ze ook niet goed verdragen, vooral bij langdurig gebruik. De middelen kunnen ook ernstige bijwerkingen hebben.

Migraine kan op een natuurlijke manier voorkomen en/of verlicht worden, door de oorzaken te achterhalen en deze aan te pakken.
Uit onderzoek bij schoolkinderen bleek dat een combinatie van ginkgo biloba extract, co-enzym Q10, vitamine B2 en magnesium het aantal migraineaanvallen alsmede de duur ervan kan verminderen met meer dan de helft na drie maanden. Stop met extra vitamine B of magnesium als na drie maanden blijkt dat dit niet helpt.

Nadeel van co-enzym Q 10 is dat het niet meteen werkt, in tegenstelling tot de klassieke pijnstillers. Men moet de Q 10 minstens een maand innemen voor een resultaat en vervolgens dagelijks blijven innemen. Magnesium kan ook snel verlichting geven bij een acute aanval. Magnesium ontkrampt spieren in nek en schouder, stimuleert de energieproductie in de mitochondriën en reguleert de vaatspanning in het hoofd.

Gember blijkt volgens een studie even goed te werken en gaf minder bijwerkingen dan triptanen (medicijnen tegen acute migraine).

Migraine behandelen is gecompliceerd. Onderliggende problematiek kan o.a. zijn:
- hypertensie
- KNO-klachten
- gebitsproblemen
- schildklierontregelingen
- oogproblemen
- nek-, rug- en schouderklachten
- darmklachten
- hormoon en -bloedsuikerschommelingen
- emotionele stress
- ijzerstapeling
- nutriëntentekorten
- neurotoxines afkomstig van fluor, zware metalen (amalgaam in gebit) of bestrijdingsmiddelen.
-geneesmiddelen
-gevoeligheid voor straling afkomstig van smartphones, zendmasten, DECT telefoons, WiFi.

Bij een deel van de mensen met migraine wordt de pijn getriggerd door voedselovergevoeligheden. Bij voedselovergevoeligheidsreacties komen vasoactieve hormonen (werkend op de vaatwand) en ontstekingsbevorderende stoffen vrij, zoals histamine. Vaak gaat migraine dan samen met andere klachten, zoals hartkloppingen, maag- en darmklachten, netelroos, eczeem, jeuk, astma en hooikoorts.

Belangrijk is het vermijden van migrainetriggers. Dit zijn o.a.:
– Cafeïne: koffie, groene thee, zwarte thee, cola, energiedrinks, chocolade/cacao
– Alcohol
– Biogene aminen en histaminevrijmakers: cacao, aardbei, ananas, citrusfruit, kiwi, spinazie, tomaat, paprika, aubergine, harde worst, varkensvlees, oude kaas, schimmelkaas, rode wijn, (wal)noten, pinda, scherpe kruiden en
specerijen.
– Voedingsmiddelen die vaak aanleiding geen tot voedselovergevoeligheid: tarwe, gluten, noten, zaden, pinda, ei, koemelk
– Hoog suikergebruik
- Producten gemaakt van witmeel, suiker, honing, maïsstroop, gerstemout, glucosestroop en andere enkelvoudige suikers
- Vruchtensappen (zowel kant-en-klaar als vers geperst), de hele vrucht eten is wel goed
- Kleur-, geur-, smaakstoffen of andere additieven (Monosodiumglutaminaat = ve-tsin= E621).
- Dierlijke vetten en eiwitten (varkensvlees, rundvlees, kaas). Gebruik goede vetten voor de hormoonhuishouding:
koudgeperste olijfolie, walnootolie, lijnolie, pompoenolie, perilla-olie (bij voorkeur niet verhitten!). Met mate bakken en als je dit doet dan met olijfolie, roomboter of kokosolie. EPA, DHA en GLA uit deze oliën, maar ook vitamine D werken ontstekingsremmend.