Natuurdiëtisten Nederland

Natuurdiëtisten Nederland is een platform, inspiratiebron en kennisinstituut over voeding, opgericht door Marijke de Waal Malefijt, klinisch werkend natuurdiëtist.

Gepubliceerd op 15-08-2019

2019-08-15

Granaatappel

betekenis & definitie

In tegenstelling tot wat de naam suggereert, is de granaatappel geen appelsoort. Botanisch gezien behoort deze vrucht tot de bessen.

De granaatappel staat bekend om zijn hoge gehalte aan antioxidanten.
Ze bevat drie soorten polyfenolen: tanninen, anthocyaninen en ellaginezuur. Dat zijn antioxidanten die helpen het immuunsysteem te versterken. Het bijzondere van deze vrucht in vergelijking met andere vruchten (bijv. zwarte bessen en açai) is dat bij deze vrucht het gehalte van alle drie de polyfenolen hoog is; bij veel andere vruchten heeft slechts 1 van de polyfenolen een hoge waarde.
Volgens onderzoekers zouden de vliezen rijker zijn aan polyfenolen dan de vruchtenpulp en bevatten ze ook meer flavonoïden en proanythocyanidin.
Het consumeren van granaatappel zou gunstige effecten hebben bij:
*Verbetering arteriosclerose
*Vermindering risico op prostaatkanker
*Bescherming tegen osteoporose
*Bestrijding van ontstekingsverschijnselen
*Geheugenbevordering
*Bestrijding van bacteriële en schimmelinfecties
*Granaatappel zou ook een rol kunnen spelen bij wondgenezing , bloeddruk en vetprofiel bij patiënten met diabetes type 2 en metabolische aandoeningen.

Nog even iets over de vrucht zelf.
Binnenin de granaatappel zie je aparte cellen die gevuld zijn met besjes die ieder een pit bevatten. Om de pitjes zit een soort gelei, zoals om de pitjes van een tomaat. De met sap gevulde cellen kun je zo opeten. De vrucht bevat ook witte vliezen. Die smaken bitter en moet je verwijderen. Bij rijpe vruchten is het vruchtvlees donkerrood en voelt de granaatappel zwaar aan. De smaak van granaatappel is als fris-zoetzuur te omschrijven.
Je kunt granaatappel het beste eten door de schil helemaal rondom in te snijden en dan de twee helften van de vrucht uit elkaar te trekken, de schil iets naar buiten gericht. Houd vervolgens de helft van de granaatappel met de zaadkant omlaag, zet er een bakje onder en tik er stevig op. Zo klop je de pitjes er uit.
Je kunt de vrucht ook doormidden snijden en uitlepelen of uitpersen. Gebruik dan overigens wel een handpers, want met een elektrische pers verpulver je de zaadjes waardoor het sap bitter gaat smaken. Bij uitpersen gaat er wel veel vruchtvlees verloren.
In een glas (200 ml) van dit sap zit ongeveer 24 gram suiker, dat is zo’n 6 klontjes suiker. Als je dit sap drinkt krijg je dus ongemerkt veel suiker en calorieën binnen. Beter is het om de vrucht te eten, dan krijg je ook de vezels binnen, die niet in het sap zitten.