Nathan Veenstra

Meer omzet uit je website: ✔webteksten ✔SEO/zoekmachineoptimalisatie ✔conversie-optimalisatie

Gepubliceerd op 20-03-2015

Meta-omschrijving

betekenis & definitie

De meta-omschrijving is een korte omschrijving van het onderwerp van een webpagina, die wordt weergegeven in de zoekresultaten op de resultatenpagina (SERP) van een zoekmachine.

Om de gebruikers van zoekmachines te helpen een keuze te maken welke link ze aanklikken om daarmee de website te bezoeken, geven de zoekmachines in de zoekresultaten een korte omschrijving van de gevonden pagina's weer. Deze meta-omschrijving bestaat uit enkele regels tekst en vind je onder de link in de zoekresultaten.

Veelal kunnen de meta-omschrijvingen door website-eigenaren of websitebeheerders zelf worden ingegeven in het CMS (Content Management System). Wanneer dit niet kan, of wanneer de meta-omschrijving niet de woorden bevat die in de zoekterm staan die is ingegeven, haalt de zoekmachine de tekst voor de meta-omschrijving zelf van de webpagina af. De belangrijkste onderwerpen van de pagina moeten dus in de meta-omschrijving voorkomen.

Wanneer je zelf een website beheert, zul je er dus rekening mee moeten houden dat de meta-omschrijving het onderwerp van de pagina bevat. Daarnaast moet deze een duidelijk beeld geven van wat de bezoeker op jouw webpagina vindt, om deze zo over te halen je website te bezoeken.

In tegenstelling tot wat velen denken, is de meta-omschrijving geen SEO-factor. De zoekmachines rekenen deze niet mee voor jouw positie in hun zoekresultaten. Omdat je bevestigt dat de zoeker bij jou het onderwerp vindt, door deze ook in de meta-omschrijving te noemen, valt het wel onder SEO-gerelateerde werkzaamheden.