Overige landhuizen en villa's in Bloemendaal betekenis & definitie

In de eerste helft van de 19de eeuw verrezen in neoclassicistische stijl het met balustrade uitgevoerde huis Voorduin (Bloemendaalseweg 88) en het in 1840 voor D. Borski naar ontwerp van I. Warnsinck tot stand gekomen huis Overbeek (Bloemendaalseweg 150; voorheen Lindenheuvel) met veranda en colonnade.

Mevrouw C.E. van Valkenburg-Teding van Berkhout liet in 1871 de wit gepleisterde neoclassicistische villa Donkerelaan 2-4 met dubbel dienstgebouw in chaletstijl bouwen naar plannen van A. van der Steur (uitgebreid 1916). In eclectische vormen uitgevoerd is de gepleisterde villa Weltevreden (Brederodelaan 84; 1864, A. van der Linden) en rijke neorenaissance-vormen vertoont het villablok Busken Huetlaan 8-12 (circa 1895). Deels gepleisterd zijn de villa's Bloemendaalseweg 163 (circa 1910, J. van den Ban) en Imhof (Bloemendaalseweg 165; circa 1910). Een rationalistisch ontwerp is villa Narmada (Pinellaan 15; 1903, A. van Gendt).

Het huis Vredeoord (Bloemendaalseweg 169; 1906, J.A.G. van der Steur) vertoont invloeden van de neorenaissance. Rond 1920 gebouwd in expressionistische stijl zijn de met riet gedekte landhuisjes Esschenhoeve (Duinwijckweg 1) en Duinwijckweg 9. De expressionistische villa Krullenlaan 12 (circa 1920) heeft gestileerde vogels op de gevelhoeken als versiering. J. Bierens de Haan liet het expressionistische landhuis Schapenduinen (Brederodelaan 135; 1930-'32, W. Hamdorff) bouwen en voor violist Z. Szekely verrees in functionalistische stijl het landhuis Rapsodie (J. Verhulstweg 70; 1933, G.Th. Rietveld).

Gepubliceerd op 26-05-2017