Marga Schiet

MOM's lexicon van de opvoedmisstanden

Gepubliceerd op 22-06-2017

2017-06-22

Aanmoedigen

betekenis & definitie

Kleuters leren vanzelf. Je moet ze juist niet aanmoedigen, want dan hebben ze geen zin meer om dingen doen. De meeste kleuters zijn heel dynamisch en leergierig. Dat maakt de kleutertijd bij uitstek geschikt om nieuwe ervaringen op te

doen. Je kunt een kleuter daarin gerust op een speelse manier aanmoedigen. Help hem bloemen te herkennen, te leren tellen of fietsen. Leren gaat het best als een kleuter iets doet wat hem heel erg vermaakt. Heeft een kind belangstelling voor dieren, dan kun je dat stimuleren door regelmatig naar de kinderboerderij te gaan en hem de verschillende dieren te leren herkennen. Houdt hij van muziek, laat hem dan veel naar muziek luisteren, leer hem liedjes of geef hem een eenvoudig muziekinstrument. Laatje kind blijken dat het hem niet meer interesseert, stop er dan weer mee. Omdat een kleuter zich snel ontwikkelt, zal zijn belangstelling steeds weer op iets anders gericht zijn. Je kunt daar achter komen door hem vragen te stellen: weet jij welke kleur onze poes heeft en welke kleur de kanarie? Hoeveel tenen heb je aan je voeten? En weetje waar mama haar lippenstift bewaart? Je ontdekt dan vanzelf of hij het leuk vindt of niet. En je kunt hem steeds weer voor iets anders enthousiast proberen te maken, zoals verschil in materialen. Laat hem zien dat de pan van ijzer is, de broodplank van hout en de mengbeker van plastic. Als een kleuter het leuk vindt, zal hij vanzelf in de keukenkastjes gaan snuffelen om te zien of er nog meer dingen in te vinden zijn van hout of van plastic. Sluit vooral aan bij de onderwerpen waar de kleuter mee komt aanzetten, zoals het herkennen van verschillende soorten auto's. Automerken raden en tellen is een leuk spelletje voor onderweg.

Kleuters hebben periodes waarin ze heel veel willen leren, maar ook momenten waarop het weer wat minder is.

Je kunt een kind nooit te veel stimuleren in zijn ontwikkeling. Het is leuk om je kind veel kansen te geven. Dat wil bijna iedere ouder. Maar een kind overmatig stimuleren in zijn ontwikkeling kan wel eens te veel van het goede worden. Een kind geeft in principe zelf aan waar hij belangstelling voor heeft. Daar kun je hem dan extra in aanmoedigen of hem daar extra speelgoed voor geven. En als blijkt dat een kind te eenzijdig speelt, bijvoorbeeld alleen maar met een voetbal of een pop, of alleen nog maar achter de computer zit, is het nodig om hem ook voor andere spelletjes enthousiast te maken.

Maar er zijn ouders die hun kind het liefst op zoveel mogelijk clubs zouden willen doen om hem alle kansen van de wereld te geven zich te ontwikkelen. Hun kind moet op ballet, vioolles, zwemles en het liefst ook nog op de padvinderij. Dat kan te veel van het goede worden, want een kind wil ook wel eens niets doen of zich lekker een beetje zitten vervelen.

Het is ook heel nuttig om zelf te moeten bedenken waar je zin in hebt. Een hut bouwen met een vriendje of vriendinnetje is leuk en ook leerzaam. Je kind leert zich dan ook zelf bezig te houden. Kinderen die tegen hun zin op pianoles moeten blijven, zullen daar eerder een hekel aan krijgen dan kinderen die les krijgen omdat ze het zelf echt graag willen.