Michelle van der Wal

Student Bedrijfskunde MER aan de HAN

Gepubliceerd op 02-08-2018

Zelfsturende teams

betekenis & definitie

Een zelfsturend team is een vaste groep van medewerkers die gezamenlijk verantwoordelijk is voor het totale proces van het tot stand brengen en het leveren van producten of diensten aan interne of externe klanten, zonder directe tussenkomst van de leiding of ondersteunende diensten.

Een zelfsturend team plant en bewaakt zelf de procesvoortgang, lost zelf dagelijkse problemen op en verbetert zelf processen en werkmethoden. De kwaliteit van het werk wordt verbeterd, doordat de medewerkers meer verantwoordelijkheden krijgen, waardoor ze zich meer inzetten.

Een kenmerk van zelfsturende teams is dat zelfsturende teams korte communicatielijnen hebben. Door de verantwoordelijkheid van het team delen teamleden informatie met elkaar en helpen ze elkaar. Zelfsturende teams staan tevens dichtbij de klant, hierdoor kan het team klantgericht werken.

De kenmerken van zelfsturende teams hebben als gevolg dat performances van medewerkers in zelfsturende teams stijgen, denk hierbij aan de stijging van de betrokkenheid van de werknemers en de toename van de inzet, waardoor de productiviteit stijgt.

Zelfsturende teams hebben voordelen zoals de toename van de tevredenheid van de werknemers, de toename van de effectiviteit van het team, afname van het ziekteverzuim. Daarnaast ontwikkelen de werknemers zich beter en komen verborgen talenten van de werknemers naar voren in zelfsturende teams.

Het nadeel van zelfsturende teams is dat kwaliteiten zoals inspirerend vermogen, leiderschapscharisma, effectieve conflicthantering en het geven van feedback minder goed ontwikkeld zijn in zelfsturende teams dan in hiërarchisch geordende teams. Een ander nadeel van zelfsturende teams is dat het werken in zulke teams frustrerend en energievretend kan zijn op het moment dat de teamleden elkaar niet goed liggen, er subgroepjes ontstaan of wanneer vergaderingen regelmatig in ruzies eindigen.