Michael Schulze

Webinars, online marketing & passief inkomen

Gepubliceerd op 22-11-2015

Teleseminar

betekenis & definitie

Teleseminars zijn telefonische conference calls waarbij meerdere deelnemers met behulp van de telefoon een training volgen of interactieve gesprekken voeren

Teleseminars gebruiken de telefoon als drager. Een teleseminar is een seminar (een les) en bestaat alleen uit geluid. Er zijn verschillende presentatievormen mogelijk, bijvoorbeeld een training, vraag en antwoord gesprekken of interactieve gesprekken met één of meerdere deelnemers. Teleseminars kunnen worden opgenomen voor hergebruik of verzending aan deelnemers die niet konden deelnemen.

Teleseminars kunnen voor verschillende doelen worden gebruikt. Zo is het mogelijk om er (telefonische) lessen mee te verspreiden of om informatie mee te delen. Teleseminars zijn in essentie ook bruikbaar voor marketingdoeleinden maar bieden minder mogelijkheden omdat er geen beeld is.

Teleseminars vragen om specifieke software. Met die software kan de verzorger van het teleseminar (de voorzitter) via een portal de lijnen bedienen. Zo kunnen lijnen dichtgezet en/of vrijgeven worden als er bijvoorbeeld een vraag gesteld wordt. De technische aanbieder vraagt een bedrag voor de service. Vooraf moet aangegeven worden hoeveel deelnemers er verwacht worden in verband met de lijn-capaciteit.

Het verzorgen van een teleseminar eenvoudig. Voor deelname aan een teleseminar is geen aanvullende software nodig. Het enige dat de deelnemers nodig hebben is een telefoon (en verbinding) waarmee ze met een code inloggen. Er zijn wel kosten voor de deelnemers; denk hierbij aan een start-fee en de normale telefoonkosten (tikken). Ook landsgrenzen zorgen voor hogere kosten.

Teleseminars kunnen gratis of tegen betaling worden aangeboden. Teleseminars zijn voor de meeste bedrijven een integraal onderdeel van hun marketing en worden gebruikt voor promotie, kennisdeling of advertising. Door hun eenvoud zijn teleseminars effectief inzetbaar als marketingtool.