Michael Schulze

Webinars, online marketing & passief inkomen

Gepubliceerd op 10-08-2015

Opmerkelijke producten

betekenis & definitie

Een opmerkelijk product is een product, dienst of service dat zich onderscheid van andere gelijksoortige producten.

De definitie van een opmerkelijk product spreekt voor zich, onderscheidend van en andere gelijksoortige producten, diensten of services. En toch blijkt het in praktijk moeilijk om een daadwerkelijk opmerkelijk product te maken.

Wat is dan een opmerkelijk product? Misschien is het 't best om een voorbeeld te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald auto- of motormerk. Niet iedereen houdt ervan maar bijna iedereen kent Harley Davidson en de meeste mensen kennen wel het karakteristieke 'plof plof' geluid.

Karakteristiek is daarmee het sleutelwoord. Een opmerkelijk product heeft een uniek karakter, een specifiek onderscheidend gegeven waarmee een product, dienst of service zich onderscheid van de rest. Dat kan van alles zijn, van een bepaald geluid (Harley Davidson heeft zelfs patent en copyright op het geluid) tot een bepaalde look, feel of ervaring.

Een opmerkelijk product, in het engels ook wel remarkable genoemd, heeft een hoge(re) verkoopwaarde en uitstraling dan een niet-opmerkelijk product. De stap van 'remarkable' naar 'marketable' is klein en snel gemaakt. Een opmerkelijk product, dienst of service verkoopt zichzelf.

Een opmerkelijk product trekt trekt bepaalde mensen aan en zal anderen juist afstoten. Dat is het bijna logische gevolg van de uitgesproken onderscheidendheid. Tegelijkertijd leveren opmerkelijke producten, door hun hogere markt- en verkoopwaarde, meer op dan niet-opmerkelijke producten.

Binnen marketing, en binnen iedere andere vorm van aanbod en levering, is het verstandig om producten, diensten en services opmerkelijk te maken omdat die beter verkopen. Dat kan bijvoorbeeld ook met opmerkelijke nazorg, aanvullende attenties of persoonlijke aandacht, alles wat onderscheid.