Media begrippenlijst

mr. J. Knecht (1991)

Gepubliceerd op 27-11-2022

Ad 3: Inschakelingsvariabelen

betekenis & definitie

In deze fase wordt het inschakelingsschema vastgesteld. Voor elk van de in fase 2 geselecteerde media worden vervolgens de inschakelingsvariabelen bepaald:

a. het formaat of de tijdslengte van de communicatie-uiting(en). Deze variabele wordt in principe door de vormgeving bepaald, maar kan op grond van media-overwegingen toch nog enigszins worden aangepast;
b. steunkleur, m.a.w. het toepassen van kleur, uitsluitend om de aandacht voor de betreffende communicatie-uiting te vergroten.

NB: Een extra kleur of full-colour kan ook functioneel worden gebruikt, doch dan is dit geen inschakelingsvariabele, omdat deze niet op basis van media-overwegingen kan worden geschrapt;

c. de inschakelingsperiode en de inschakelingstijdstippen (dagen

uren, blokken e.d.);

d. de inschakelingsfrequentie (het aantal plaatsingen

uitzendingen enz. voor elk medium binnen een bepaalde mediaplanningsperiode);

e. het inschakelingsinterval m.a.w. de periode tussen twee opeenvolgende inschakelingen;
f. de positie van de communicatie-uiting(en) in het medium m.a.w. voor- of achterin een STER-blok, boven- of onderaan op een pagina op een redactie- of advertentiepagina enz.

< >