Maud van der Heijden

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 16-12-2015

2015-12-16

Marketingmix

betekenis & definitie

Een organisatie of bedrijf kan verschillende instrumenten gebruiken om haar marketingstrategie in te vullen. De combinatie van deze instrumenten wordt de marketingmix genoemd. Deze instrumenten zijn in vier categorieën verdeeld: product, prijs, plaats en promotie. Deze worden de 4 P’s van de marketingmix genoemd.

De 4 instrumenten worden ook wel de 4 P’s van de marketingmix genoemd. Product, prijs, promotie en plaats hebben onderlinge relaties met elkaar en worden zowel intern als extern beïnvloedt. Hierdoor moeten de categorieën op een effectieve manier gecombineerd worden, wat uitgevoerd wordt door een marketeer.

Onder de categorie product valt het product of dienst die de behoeften van de klant vervuld. In deze categorie maken we onderscheid tussen het kernproduct, tastbaar product en uitgebreide product.

Bij de categorie prijs wordt er nagedacht over de prijs in relatie met de doelgroep. In deze categorie wordt er nagedacht over betaalmethodes, betaalvoorwaarden en kortingen.

Met plaats wordt de distributieplaats bedoeld. Hieronder valt het hele proces van het product ontwikkelen tot het afleveren bij de consument. Er wordt nagedacht over de factoren die invloed hebben op de verbinding van de aanbieder, het product en de consument.

Promotie is de laatste P. Het is voor organisaties erg belangrijk om de promotie goed in te richten, hiermee onderscheid de organisatie zich van de concurrent. Promotie kan worden ingericht in de vorm van reclame, persoonlijke verkoop, sales promotion, public relations en direct marketing.

Tegenwoordig wordt er ook veel gesproken over een vijfde P, namelijk personeel. Door de opkomst van de dienstenmarketing wordt deze P de laatste tijd veel belangrijker. Met name voor organisaties die zich vestigen in de dienstensector is deze categorie belangrijk in de marketingmix.