Manon Jansink

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 29-03-2016

Mobile Marketing

betekenis & definitie

Marketing via mobiele telefonie en internet om te zorgen voor reclame en klantenbinding met consumenten

Met de komst van mobiele smartphones en de tablets is er voor de bedrijven een nieuwe marketingwereld open gegaan. Producenten en consumenten zagen al snel de voordelen van deze innovatie. Doormiddel van het internet is iedereen verbonden en is het ontzettend makkelijk om met elkaar te communiceren. Anno 2016 starten de meeste aankopen via het internet, vanaf de oriëntatie tot zelfs de aanschaf van een product gebruiken consumenten hun smartphone of tablet. En mobile marketing vormt dan een effectieve methode om klanten te blijven bereiken.
In de mobile marketing zijn twee categorieën ontstaan: de push marketing advertisement en de pull marketing advertisement. Push marketing houdt in dat er actief contact is naar de klant toe Tegenwoordig zijn er vele vormen mogelijk. Zo behoren sms, email en telefoongesprekken tot mogelijkheden waarmee bedrijven hun klanten kunnen bereiken. Echter zijn deze wel gebonden aan privacy regels.
Pull advertisement vindt plaats doormiddel van reclames, die gebaseerd zijn op cookies. Deze reclames zie je veel aan de zijkanten of tussendoor in het scherm. Gerelateerd aan interesses van de klant komen deze advertenties in beeld en probeert de producent doormiddel van de reclames de aandacht te trekken. Het is wel van belang dat de consument het niet als irritant ervaart.
Mobile marketing komt steeds meer voor en de wereld van het internet wordt steeds groter. Met name jongeren zijn doelgroep van de mobile marketing omdat zij de grootverbruikers van het internet zijn. Maar ook volwassenen worden steeds meer doelgroep in de ontwikkeling van de mobile marketing.
Doel van