Management begrippenlijst

Drs. J. Heemstra & Drs. H.E. Wijnberg (1991)

Gepubliceerd op 03-05-2017

Management development (MD)

betekenis & definitie

Langdurig, schoksgewijs verlopend groeiproces, waarbij de persoonlijkheid op een hoger plan komt door aanvulling van kennis en vaardigheden (opleiding en training) en door vorming van eigenschappen. Zie ook onder opleiding.

Management development is een container- of verzamelbegrip, dat vanuit de volgende invalshoeken kan worden omschreven:

a. MD als functie - van dezelfde orde als de functie van marketing, produktie en dergelijke. Binnen de functie MD zijn MD-activiteiten ondergebracht als planning; opleiding, vorming en training; registratie van belangstelling, potentieel-prognose en andere technieken; computerverwerking.
b. MD als het toetsen en beïnvloeden van opvattingen over stijl van management - de aandacht richt zich ook op de organisatie waarop MD dient aan te sluiten. Een belangrijk gegeven is de visie op de leiderschapsstijl (management by objectives, organisatieontwikkeling en dergelijke).
c. MD als een hulpmiddel tot gedragsverandering - gedragsverandering als handreiking aan managers om de doeleinden van de organisatie op meer bevredigende wijze te halen.
d. MD als permanente educatie van de manager in alle stadia van zijn loopbaan.