Gepubliceerd op 22-12-2015

Merkattitude

betekenis & definitie

Merkattitude bevat het woord attitude, wat houding betekent. De definitie van merkattitude is dan ook de houding van consumenten tegenover een bepaald merk. Die houding wordt gevormd door allerlei evaluaties die consumenten hebben over een merk. Voor de ene persoon is dat positief en voor de andere is dat negatief.

Merkattitude is een belangrijk aspect van een merk, het is namelijk van belang dat consumenten een positieve houding ten aanzien van een merk hebben. Dit krijgen zij door positieve ervaringen met een merk. Een positieve merkattitude zorgt ervoor dat je product meer verkocht wordt en dat de klanten trouw blijven aan je merk.

Één bepaald product wordt vaak geproduceerd door meerdere merken, er is dan als het ware concurrentie tussen deze merken. De consument kiest dan voor het product van het merk wat hen het meest aanspreekt. Dit merk heeft dan de meest positieve merkattitude voor deze consument. Om een goede merkattitude te creëren is het belangrijk om je te onderscheiden van andere merken. Dit maakt je merk sterker en daarmee mogelijk ook de merkattitude.

Het kom niet voor dat een merk altijd een positieve merkattitude heeft. Door de verandering van de markt en de komst van concurrentie verandert de attitude van een merk. De merkattitude kan voor een consument het ene moment erg positief zijn, maar door een goede actie van een ander merk kan deze negatiever worden.