Luuk van den Reek

Student aan Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 14-01-2016

Marketingmix

betekenis & definitie

De marketingmix is een combinatie van verschillende instrumenten die een organisatie of bedrijf kan gebruik om haar marketingstrategie in te vullen. De verschillende instrumenten kunnen worden verdeeld binnen de 4P’s van de marketingmix: product, prijs,plaats en promotie.

Wanneer we het hebben over de categorie ‘product’ rekenen we hier niet alleen product toe maar ook diensten die bedrijven of organisaties aanbieden. Binnen deze categorie maken we onderscheid tussen het fysieke product, het uitgebreide product en het totale product.

De prijs van een product of dienst is een belangrijke factor voor zowel consument als producent. Binnen deze categorie wordt er ook gekeken naar de prijs in relatie tot de doelgroep.

Tot de categorie ‘plaats' rekenen we niet alleen de plaats waar de consument het product of dienst aanschaft maar ook het distributiekanaal van het product en dienst. Bij plaats gaat het tevens over alle factoren die invloed hebben op de verbinding tussen de aanbieder en het product of dienst.

Onder de laatste categorie van de originele marketingmix behoort alle communicatie van een bedrijf of organisatie die gericht zijn op het stimuleren van de verkoop. Enkele subcategorieën van promotie zijn: public relations (PR), reclame, persoonlijke verkoop en verkooppromotie.

De marketingmix oftewel de 4P’s worden veelal uitgebreid met een 5de P, ook wel personeel genoemd. Personeel is erg belangrijk in de bedrijfswereld. Het personeel vormt het visitekaartje van de winkel, hierdoor zijn zij een belangrijke pion in de uiteindelijke klanttevredenheid.