Luuk Crommentuijn

Junior Accountmanager Selecta | Minor Sales

Gepubliceerd op 12-05-2017

Neuromarketing

betekenis & definitie

Het belangrijkste binnen het marketingvakgebied is het begrijpen van de klant. Neuromarketing is een techniek die wetenschappelijk onderzoekt hoe ons brein werkt. Het doel van neuromarketing is om de onderbewuste processen van consumenten in kaart te brengen. Middels neuromarketing ontstaat er een betere afstemming tussen vraag en aanbod.

Per dag maakt men 500 miljoen bewuste en onbewuste keuzes. Uit onderzoek blijkt dat het onderbewuste veel meer invloed heeft dan het bewuste brein. Mensen maken 95% van haar beslissingen in het onderbewuste. De kunst is om hier als bedrijf op in te spelen. Hoe? Met neuromarketing!

De meest gebruikte manieren van neuromarketing zijn EEG en FMRI scans.

EEG
Middels een elektro Encefalo Grafie (EEG) scan kunnen emotionele reacties van het brein worden gemeten. Sensoren op het hoofd meten de elektrische activiteit van de hersenen tijdens bijvoorbeeld het zien van een reclame. Wanneer men een reclame te zien krijgt van een toeristische bestemming en dit een sterkere emotionele reactie in het brein opwekt, heeft dit marketinginstrument een positieve emotie gekoppeld aan deze bestemming. Door het zien van deze reclame is de kans groter dat men naar deze bestemming gaat.

fMRI
Bij een functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI) onderzoek gaat men via hersenscans na welke delen van de hersen oplichten en met welke emotie deze corresponderen. Met een fMRI scan kan men een balans tussen positieve (vertrouwen) en negatieve (afgunst) emoties voorspellen. Zo kan men een commercial middels een fMRI scan laten testen op effectiviteit.Hoewel deze scans erg nauwkeuring zijn is de precisie van een fMRI scan relatief beperkter dan een EEG scan.