Logistieke begrippen omschreven

Redactie Ensie (2016)

Gepubliceerd op 27-10-2016

MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen)

betekenis & definitie

MVO staat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en is een integrale visie op duurzame bedrijfsvoering. MVO creëert waarde op economisch (profit), ecologisch (planet) en sociaal (people) gebied. DIt wordt ook wel de ‘triple-P benadering’ genoemd.

Een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt, neemt bij iedere bedrijfsbeslissing een afweging tussen de verschillende maatschappelijke en economische effecten hiervan. Hierbij wordt ook rekening met stakeholderbelangen. Iedere bedrijfsbeslissing heeft namelijk invloed op de stakeholders, oftewel belanghebbenden, van een bedrijf. Dit kunnen naast klanten en medewerkers ook omwonenden, leveranciers en investeerders zijn,

MVO gaat over het verduurzamen van de bestaande bedrijfsactiviteiten. Er zijn ook veel bedrijven die een stap verder gaan en zich richten op nieuwe markten en businessmodellen. Winst voor mens, maatschappij en milieu staat hierbij centraal.

Naast dat MVO waarde creëert op economisch, ecologisch en sociaal gebied, speelt MVO een rol in het alle bedrijfsprocessen. Op elke afdeling, bijvoorbeeld inkoop en productie, spelen maatschappelijke vraagstukken. Bij MVO moet een bedrijf altijd een afweging maken tussen verschillende stakeholderbelangen. De invulling van MVO is in ieder bedrijf anders. Dit is afhankelijk van onder andere de bedrijfsgrootte, sector, cultuur van de onderneming en de bedrijfsstrategie. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is altijd een procent waar naartoe gewerkt wordt. Er is nooit een eindbestemming aangezien de doelen veranderen met de tijd en elke bedrijfsbeslissing.

Kleinere bedrijven (mkb) maken in plaats van MVO gebruik van de term ‘Duurzaam Ondernemen’. De theoretische achtergronden zijn nagenoeg hetzelfde als bij MVO. Het verschil is dat de praktische vertalingen in het bedrijf anders is. Bij Duurzaam Ondernemen wordt er vooral gericht op de interne organisatie. Het belang van stakeholders is hier minder groot dan bij multinationals, die vooral gebruik maken van MVO.