Logistieke begrippen omschreven

Redactie Ensie (2016)

Gepubliceerd op 12-10-2016

Ketenmanagement

betekenis & definitie

Ketenmanagement is het op elkaar afstemmen van afzonderlijke afdelingen of organisaties binnen een geheel logistiek proces. Ketenmanagement vergroot de efficiëntie van de onderlinge samenwerking tussen deze verschillende afdelingen of organisaties.

Binnen de logistiek is het doel van ketenmanagement om te zorgen voor een goede doorstroom van goederen. Op deze manier kan goed ketenmanagement ertoe bijdragen dat er minder kosten worden gemaakt en dat de opbrengsten worden verhoogd. Ketenmanagement staat daarom voornamelijk in het teken van het op elkaar afstemmen van verschillende afdelingen binnen een organisatie of verschillende organisaties in de keten. Hierbij kan worden gedacht aan het verbeteren van de communicatie tussen management en productie, maar ook tussen producent en distributeur.

Ketenmanagement is in brede zin dus het bevorderen van de doorstroom van goederen. Afhankelijk van de situatie en de betrokken partijen kunnen verschillende activiteiten onder ketenmanagement worden geschaard. Een bekend voorbeeld is een leverancier aan een supermarkt die inzicht krijgt in de voorraden van specifieke producten. Zo kan de leverancier zelf zien wanneer de voorraden laag zijn en behoeft de supermarkt de leverancier hiervan niet op de hoogte te stellen.