Logistieke begrippen omschreven

Redactie Ensie (2016)

Gepubliceerd op 12-10-2016

Inhaalverbod

betekenis & definitie

Een inhaalverbod is een verbod om in te halen voor vrachtverkeer op de Nederlandse snelwegen. Dit verbod wordt ook wel het inhaalverbod voor vrachtwagens (IVV) genoemd. Of het inhaalverbod geldig is verschilt per moment van de dag en de locatie.

Op veel snelwegen in Nederland waar twee rijstroken zijn geldt een inhaalverbod voor vrachtverkeer. Dit verbod geldt in ieder geval tijdens de spitsuren. Er zijn ook Nederlandse snelwegen waar het inhaalverbod op werkdagen de hele dag geldig is. Op Snelwegen die aanzienlijk minder druk zijn geldt het inhaalverbod niet. Het inhaalverbod wordt alleen ingezet op snelwegen waar maximaal twee rijbanen zijn. Het is namelijk gebleken dat een verbod bij een snelweg met meer rijbanen niet effectief is. Het inhaalverbod is bedacht om de verkeersdrukte tegen te gaan. Vrachtwagens halen over het algemeen een veel lagere snelheid dan personenauto’s waardoor het inhalen veel tijd kost en het drukker op de weg wordt.

Op plaatsen waar het inhaalverbod geldig is dient een zogenaamd F3 bord neergezet te worden, zodat het voor chauffeurs duidelijk is dat het inhaalverbod in werking treedt. Het bord waarop aangegeven wordt dat het inhaalverbod stopt wordt een F4 bord genoemd.

In principe zijn er in Nederland twee types inhaalverboden met vaste tijden. Tussen 06.00 - 10.00 en 15.00 - 19.00 uur geldt het spits inhaalverbod. Als er een inhaalverbod die overdag geldig is van kracht is mag er van 06:00 tot 19:00 niet ingehaald worden.

Het nadeel van inhaalverboden is het feit dat er op de rechterrijstrook een colonnevorming plaatsvindt van vrachtwagens. De langzaamste vrachtwagen bepaalt dan het tempo voor de hele kolonne. Hierdoor wordt het voor andere bestuurders bijvoorbeeld lastiger om in- en uit te voegen.