Lexicon van Nederlandse archieftermen

Stichting Archief Publicaties (1983)

Gepubliceerd op 18-05-2017

Ordening naar organisatie

betekenis & definitie

Ordening naar organisatie is de methode om zowel bij de vorming als bij de herordening van een archief de afdelingen te ontlenen, hetzij aan de organisatie van de instelling die het archief vormt of heeft gevormd, hetzij aan de organisatie van de administratie van die instelling.

In tegenstelling tot het gestelde in de Nederlandse Archiefterminologie verdient het de voorkeur te spreken van methode van ordening naar organisatie en niet van ’ ’organisatiebeginsel”.

De hierboven geformuleerde methode is gebaseerd op het verband, dat kan bestaan tussen de bestuurlijke inrichting van een instelling of de organisatorische opzet van haar administratie en de vorming van het archief. Bij toepassing van deze methode vindt men in de structuur van het archief de opbouw van de bestuursinrichting van een instelling (bestuur of directie, (hoofd)afdelingen, bureaus e.d.) of de indeling van haar administratieve apparaat als het ware weerspiegeld. Omvat een archief seriebestanddelen, dan zullen deze zich doorgaans aan de methode van ordening naar organisatie onttrekken. Men bedenke echter, dat een archief zelden in zijn geheel naar één beginsel of methode is of kan worden geordend.

Het kan voorkomen dat reeds bij de vorming van een archief de methode van ordening naar organisatie is toegepast. De historisch bepaalde eigen structuur is dan door deze methode bepaald. In de gevallen, dat men bij inventarisatie deze methode nieuw invoert, komt men in strijd met het structuurbeginsel en/of het bestemmingsbeginsel. Bij een ordening naar organisatie kan men tegelijkertijd een ordening naar functies hebben.