Laura Hebben

Studentin, Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 21-01-2016

Osborne Effect

betekenis & definitie

Het Osborne Effect beschrijft hoe het vroege aankondigen van een nieuw, verbeterd of bijgewerkt product ongewenst schade aan de verkoop van het actuele product kan toevoegen. De term is gebaseerd op het voorbeeld van de Osborne Computer Corporation.

In de jaren 80 ontwikkelde de Osborne Computer Corporation de draagbare computer Osborne 1. Tien kilo zwaar en met een prijs van toen bijna 2000 Amerikaanse dollars werd hij een van de populairste apparaten van zijn tijd omdat hij met een brede aanbod van programma’s uitgerust was die apart duurder zouden zijn dan de hele computer. Binnen de eerste acht maanden kon het bedrijf over 10.000 apparaten verkopen en kwam op 50.000 orders in totaal.
In 1983 ging het bedrijf bijna failliet. Het lijkt dat Adam Osborne, de oprichter van Osborne Computer Corporation, in het begin van hetzelfe jaar tegenover de pers de verbeterde versie van de Osborne 1 had aangeprezen, maar maanden later kon het publiek de nieuwe computer nog steeds niet kopen. Het bleek dat de mensen op de nieuwe versie wachtten waardoor de vraag naar de succesvolle eerste versie sterk terug ging en Osborne Computer Corporation de sterkste bron van inkomst moest inboeten. Zo kon het bedrijf de opvolger niet afbouwen. Daarom is in verband met de Osborne-effect ook vaak sprake van een zelf-vernietigende profetie.
Hoewel voormalige werknemers van Osborne Computer Corporation deze weergave van de gebeurtenissen bestrijden en de schuld voor de omlaaggegaande verkoopcijfers bij de concurrentie zoals Apple zien, blijft de term "Osborne Effect" tot vandaag een expressie in de bedrijfseconomie voor schade door te vroege aankondigingen of het aankondigen op een nadelig tijdstip.