Koen van Vliet

Ondernemer | Crowdfunding | Creatieve industrie

Gepubliceerd op 24-05-2016

Crowdfunding

betekenis & definitie

Crowdfunding representeert de mogelijkheid om voor een bepaald project via een open oproep – met behulp van het internet – een vooraf bepaalde hoeveelheid financiële middelen te vergaren van een ongedefinieerd (en groot) netwerk van mensen, in ruil voor een financiële, immateriële of materiële beloning.

Crowdfunding kan gezien worden als een containerbegrip. Een heldere crowdfunding definitie is daarom lastig te formuleren. De scheidingslijn tussen crowdfunding en andere vormen van funding als filantropie, sponsoring, mecenaat of investeren is redelijk dun.

De breedte van het begrip crowdfunding is vooral te wijten aan de diversiteit van de beloningen die een individu als tegenprestatie voor zijn donatie of investering ontvangt. Verschillende soorten van crowdfunding kunnen aan de hand van deze beloningen worden gesegmenteerd. Globaal bestaat crowdfunding uit vier verschillende vormen.

1. donaties | Donaties zonder tegenprestatie
2. voorfinanciering | Donaties waarbij de donateur/investeerder een product of product voorfinanciert. Hij of zij ontvangt in ruil het product of daaraan gelieerde tegenprestatie.
3. leningen | Investeerder investeert een bepaald bedrag in een product of organisatie. De ondernemer kan zelf bepalen welk rentepercentage en de looptijd hij biedt.
4. aandelen | Verkoop van aandelen in een bedrijf. Daarbij is het belangrijk dat het vaak geen directe aandelen in een bedrijf zijn, maar dat dit verloopt via een coöperatie. Deze neemt een aandeel in het bedrijf. Investeerders nemen vervolgens een aandeel in de coöperatie.

In 2015 is er in Nederland voor 128 miljoen via crowdfunding geïnvesteerd. Rond de 100 miljoen verliep via het uitschrijven van leningen.