XYZ van de klassieke muziek

Katja Reichenfeld (2003)

Gepubliceerd op 15-03-2017

Umberto Giordano

betekenis & definitie

Umberto Giordano (Foggia 1867-Milaan 1948) was een Italiaanse operacomponist, vooral bekend om Andrea Chénier, een sterk voorbeeld van het verisme, de realistische stroming in de Italiaanse opera rond 1900.

Zijn vader had hem graag schermkampioen zien worden, maar Umberto ging in 1882 naar het conservatorium van Napels. Al tijdens zijn studie schreef hij zijn eersteling Marina, voor een wedstrijd gesponsord door uitgever Sonzogno. Ondanks zijn zesde plaats wist Giordano een volgende opdracht binnen te slepen: Mala vita. De opera over het ellendige leven van een Napelse prostituee ging in 1892 in première in Rome en zorgde voor veel opschudding vanwege het nogal scandaleuze karakter. In 1894 begon Giordano aan zijn bekendste werk, Andrea Chénier. Na de première in de Scala van Milaan in 1896 werd het indrukwekkende stuk overal in Europa en zelfs in New York uitgevoerd. De opera beschrijft het noodlottige levensverhaal van een Franse dichter en zijn geliefde tijdens de Franse Revolutie. Enkele aria's van titelheld Chénier, zoals 'Un di all'azzurro spazio', behoren tot het gouden repertoire van tenoren. Karakteristieke trekken van het verisme in dit werk zijn behalve het realistische onderwerp de continue stroom van de muziek, zonder dat die is opgedeeld in duidelijke nummers (aria's en recitatief), zoals in vroegere opera's. De muziek is verwant aan die van Puccini, Leoncavallo en Mascagni. Fedora uit 1898 geldt als Giordano's beste tweede. Na Siberia uit 1903 ging Giordano's carrière bergafwaarts. Pas met het succes van La cena della buffe uit 1924 vestigde hij opnieuw zijn naam. Zijn laatste opera was de eenakter Il re (De koning, 1929), net als Verdi's laatste werk, een komische opera.

Oeuvre
9 opera's.