XYZ van de klassieke muziek

Katja Reichenfeld (2003)

Gepubliceerd op 15-03-2017

Thomas Adès

betekenis & definitie

Thomas Adès (Londen 1971) is een Engelse componist die in een briljante en aansprekende stijl modernistisch componeert met toespelingen op de meest uiteenlopende muzieksoorten.

Hij studeerde aan de Guildhall School of Music piano bij Paul Berkowitz en compositie bij Robert Saxton. Aan het King's College in Cambridge sloot hij zijn studie af, en in 1989 won hij als pianist de tweede prijs in de wedstrijd 'Young Musician of the Year'. Daarna legde hij zich toch vooral toe op componeren. Twee jaar later boekte een uitvoering van Still Sorrowing (1991-92) voor geprepareerde piano groot succes, waarna het snel ging met zijn carrière. De eerste van de vele functies in het muziekleven die hij zou bekleden, was die van huiscomponist van het Hallé Symphony Orchestra in Birmingham waarvoor hij onder andere The Origin of the Harp (1994) schreef. In Living Toys (1993), een van zijn meest gespeelde stukken, benutte hij zijn muzikale inventiviteit ten volle bij de uitbeelding van een kinderdroom waarin speelgoed tot leven komt. Internationale roem kwam met Asyla (1997) voor symfonieorkest, en de kameropera Powder her Face (1994-95). In het algemeen is in het werk van Adès veel plaats voor humor. Het onderwerp van Powder her Face de lotgevallen van een oversekste societydame-is zelfs frivool en er wordt veel in gelachen. Toch is zijn werk niet oppervlakkig: men hoort in de muziek donkere tegenkrachten aan het werk en het lachen is, in Adès' woorden, 'laughter in the dark',lachen in het donker.

Oeuvre
4 werken voor koor; 11 werken voor stem, 9 werken voor ensemble; 5 werken voor orkest;1 opera; 4 werken voor solo-instrument.