Joren de Kleijne

Schrijver op Ensie

Gepubliceerd op 17-12-2016

De Golden Circle

betekenis & definitie

De Golden Circle is een krachtig denkmodel ontwikkeld door Simon Sinek, waarbij hij ervanuit gaat dat organisaties en mensen opereren op drie niveaus: ‘Wat’, ‘hoe’ en ‘waarom’ men iets doet. Volgens Simon Sinek is een organisatie pas echt succesvol als de derde vraag ‘waarom’ duidelijk is.

De Golden Circle bestaat uit drie lagen. De kern van De Golden Circle is ‘waarom’, gevolgd door ‘hoe’ met als buitenste schil ‘wat’. Veel bedrijven denken dat klanten hun klant zijn omdat zij geweldige producten of diensten bieden tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dit is de manier van werken die de ‘outside in’ methode wordt genoemd. Geïnspireerde bedrijven en personen daarentegen, hanteren de ‘inside out’ methode en beginnen bij de kern ‘waarom’, gevolgd door ‘hoe’ en daarna pas de ‘wat’. Hierbij wordt dus gezegd dat mensen je product niet kopen om wat je doet, maar om waarom je dit doet.

- Waarom
De ‘waarom’ staat voor het doel van een organisatie of persoon, bijvoorbeeld de aanleiding of wat je doelstelling, geloof of drijfveer is. Weinig mensen weten ‘waarom’ ze iets doen.

- Hoe
In het midden van The Golden Circle staat ‘Hoe’ wat vaak als onderscheidende of motiverende factor wordt gezien. Dit is een uitleg van ‘hoe’ ze doen ‘wat’ ze doen, bijvoorbeeld doormiddel van een unieke verkoopmethode.

- Wat
Dit zijn simpelweg de producten of diensten die een bedrijf verkoopt. Hierbij wordt gekeken naar het resultaat, bijvoorbeeld de winst of vervulling van behoefte.

Volgens deze theorie is het dus voor zowel organisaties als leiders aan te raden zich te richten op de ‘Waarom’. Deze ‘waarom’ moet dienen als aanleiding voor het ontwikkelen van een product of dienst. Hieruit worden mensen geïnspireerd om dit product te kopen en dingen te doen die hen in inspireren.