Joël Lindner

Student Commerciële Economie aan HAN

Gepubliceerd op 22-12-2017

DISC-model

betekenis & definitie

Het DISC-model is een persoonlijkheidsanalyse dat door middel van het meten van diverse gedragskenmerken een diepgaand inzicht geeft in de persoonlijkheidsstijl en dus het gedrag van een individu.

Volgens het DISC-model kan een individu worden gegroepeerd in vier persoonlijkheidsstijlen. Mensen met een gelijksoortige stijl vertonen vergelijkbare gedragskenmerken, wat uit in specifiek(e) voorkeursgedrag, talenten en manier van communiceren.

Een persoon kan worden verdeeld in verschillende stijlen door te kijken naar verschillende gedragskenmerken, namelijk of de persoon direct of indirect is en of deze persoon taakgericht of mensgericht is. Een combinatie van deze gedragseigenschappen lijdt tot verschillende persoonlijkheidsstijlen die worden gekenmerkt als dominant (rood), invloedrijk (geel), stabiel (groen) en consciëntieus (blauw).

Rode personen zijn direct, daadkrachtig en hebben een sterke wil. Zij stellen zich onafhankelijk op, zijn besluitvaardig, resultaatgericht en gaan confrontaties niet uit de weg. Een geel persoon wordt gezien als vriendelijk en optimistisch. Gele personen zijn enthousiast, praten graag, kennen veel mensen en maken makkelijk contact en staan graag in het middelpunt van de belangstelling. Een groen persoon is loyaal, betrouwbaar en geduldig. Zij zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft, er stabiliteit en harmonie in het team is en hechten waarde aan langetermijnrelaties. Tot slot heb je blauwe personen, zij zijn analytisch en nauwkeurig. Blauwe personen kijken naar details, houden zich aan de regels, volgen procedures en zijn diplomatiek in de omgang.

Het DISC-model concretiseert de beweegredenen van individuen en kan helpen bij het beter begrijpen van naasten, collega’s en klanten. Door rekening te houden met de persoonlijkheidsstijl van een ander kun je communicatie beter afstemmen, onderlinge verschillen waarden, beter inspelen op ieders persoonlijke behoeften, conflicten voorkomen en uiteindelijk effectiever samenwerken.