Publieke opinie betekenis & definitie

In de communicatie naar de doelgroep is de publieke opinie soms cruciaal en tegelijk ongrijpbaar.

Heineken introduceerde succesvol Buckler in het snelgroeiende segment van maltbieren. Na de venijnige aanvallen van cabaretier Youp van ‘t Hek sloeg de stemming om en keerde de publieke opinie zich tegen het nieuwe biermerk. De afzet stortte in en Heineken was gedwongen om de verliezen te incasseren en het biermerk van de markt te halen. Na positieve smaaktests lanceerde Coca-Cola enkele jaren geleden met brede reclameondersteuning breed de nieuwe formule New Coke om de strijd met Pepsi direct aan te gaan. Actiegroepen die vonden dat met de nieuwe cola de Amerikaanse waarden in het geding kwamen, kregen ruime aandacht in de media en zetten de verkopen zwaar onder druk. Niet veel later was Coca-Cola gedwongen om de productie van New Coke te staken. Recent waagt Coco-Cola met vanilla-cola een nieuwe poging om een productvariatie op de markt te zetten.

Daarnaast bestaat het gevaar dat mensen nieuwe merken soms als soortnaam gaan gebruiken waarmee de onderneming zijn merk kwijtraakt. Voorbeelden zijn Aspirine, Breezer, Portocabin, Luxaflex en Walkman. Dat kan betekenen dat een zorgvuldig opgebouwd merk voor een nieuwe bedrijfsonderdeel geleidelijk als soortnaam gaat dienen en zijn waarde verliest.