Gepubliceerd op 07-06-2017

Propositie

betekenis & definitie

Een heldere propositie is een integraal onderdeel van het nieuwe marketing- of serviceconcept naar de klant.

Ongeacht of bedrijven de particuliere, zakelijke, intermediaire of non-profit markt op het oog hebben, zij dienen een aansprekende propositie te ontwikkelen voor de nieuwe activiteit om de gedefinieerde doelgroep te interesseren, verwerven en behouden. Een propositie is meer dan een fysiek product, of een service. Het is de integrale aanbieding in de klantbeleving en belooft wat de nieuwe bedrijfsactiviteit gaat leveren. Het definieert het aangeboden pakket van product, service en waarde dat het bedrijf aan de klant verkoopt. Een propositie steunt op een aantal unieke verkoopargumenten of ‘unique selling points’ gebaseerd op dingen beter of anders doen. Bedrijven kunnen zich bijvoorbeeld richten op betere prestaties dan concurrenten en hen verslaan op het gebied van prijs, kwaliteit, bereikbaarheid of service. Bedrijven kunnen ook een innovatieve propositie ontwikkelen en de heersende regels in de markt veranderen. Een aansprekende, klantgerichte propositie voor een nieuwe activiteit bestaat uit drie niveaus:

- De belangrijkste kenmerken van het tastbare product zoals prijs, maat, kleur, functionaliteit, serviceniveau en accessoires
- De belangrijkste voordelen die de productkenmerken aan klanten bieden zoals kwaliteit, lage aanschafkosten, snelheid, prestatie en geen onderhoudskosten
- De vertaling van de productvoordelen in de belangrijkste klantvoordelen of ‘benefits’ zoals gemak, betrouwbaarheid, efficiëntie, veiligheid, plezier en vernieuwing