Gepubliceerd op 07-06-2017

Distributiekanalen

betekenis & definitie

Distributiekanalen zijn de levensader tussen de nieuwe activiteiten en de klanten. Distributiekanalen worden gedefinieerd als de wegen waarlangs een bedrijf interactie heeft met (potentiële) klanten.

Een belangrijke afweging is de inzet van directe en indirecte distributiekanalen. Directe kanalen worden in eigen beheer geëxploiteerd. Voorbeelden zijn ING-bankkantoren, DE koffiecafé’s en Vodafone’s Citypoints. Voorbeelden van typische indirecte distributiekanalen voor fabrikanten zijn franchise retailzaken als Dixons, Kijkshop en BCC, warenhuizen als Vendex en HEMA en doe-het-zelf-zaken als Praxis en Karwei. Tot distributiekanalen worden bijvoorbeeld ook gerekend dealers, internet, TV, kiosken, call-centers, supermarkten en eigen verkooporganisaties. Deze laatste categorie is vooral belangrijk in de grootzakelijke markt. Een distributiestrategie voor een nieuwe activiteit is opgebouwd uit twee componenten die sterke invloed hebben op elkaar:

- Definitie van de distributiestructuur
- Bepaling van het distributiemanagement