Creatie betekenis & definitie

Aan het new business planning proces gaat een scheppingsproces vooraf. Uiteraard is ook het ontwikkelen van goede en nieuwe ideeën een proces op zichzelf, waar veel over te zeggen en te schrijven valt, maar dat in dit boek niet wordt gedaan.

Volstaan wordt met de constatering dat ideeën kunnen ontstaan vanuit verschillende gebieden in de organisatie, zoals techniek (research en development), marketing of operations en dat succesvolle organisaties in staat zijn om creativiteit te stimuleren en structureel in te bedden als competentie in de organisatie. ‘Creativiteit is niet zoiets als het weer: u kunt er wel degelijk iets aan doen. En u kunt creativiteit meten, voldoende nauwkeurig om de invloed ervan op de verkoop en winst te bepalen’ (Kao, 1996, p.35).

Dit scheppingsproces kan georganiseerd plaatsvinden of er kan sprake zijn van spontane creatie. Bij een georganiseerd scheppingsproces is sprake van geforceerde creativiteit. Maar heel vaak is het idee er plotsklaps, soms na jarenlang rijpen in het hoofd van een ondernemer. Deze ideeën kunnen net zo goed uitgroeien tot wereldwijde successen, zoals de Big Mac van MacDonalds.

In 1968 kreeg Jim Delligatti het idee om twee hamburgers bovenop elkaar te serveren op een broodje met een extra tussenlaag. Jim Delligatti was één van de eerste franchisenemers van fastfood keten MacDonald’s in Amerika. MacDonald’s patenteerde de zogenoemde ‘Big Mac’, die sindsdien één van zijn succesvolste producten is en over de gehele wereld verkrijgbaar. (Bron: MacDonald’s Nederland, oktober 2002)