Martin Bannink

Auteur internet.taal (1995)

Gepubliceerd op 11-05-2017

2017-05-11

SNAFU principle

betekenis & definitie

SNAFU staat voor 'Situation Normal, All Fucked Up'. Het begrip is geboren tijdens de Tweede Wereldoorlog om aan te geven hoe lang de communicatielijnen zijn tussen legertop en de soldaat in het veld en dat de hoeveelheid 'ruis' in het overbrengen van berichten tot gevolg kan hebben dat het oorspronkelijke bericht uiteindelijk in betekenis omgedraaid is.

De uitdrukking is niet echt gangbaar op Internet (hooguit onder insiders), maar in 'real life' snel herkenbaar.

Over een software-firma stond er op Internet het volgende verhaal: eerst was er een plan voor een nieuw produkt en daarna een uitwerking van het plan. De experts op de werkvloer waren verbijsterd over de hoeveelheid onzin in het plan en de krankzinnigheid van de uitwerking. Ze riepen hun voorman erbij en zeiden: 'Het is een zak stront en het stinkt als een riool.' De voorman had medelijden met de experts en nam het op met de projectleider: 'Het is een zak met uitwerpselen en niemand kan de geur ervan doorstaan.' De projectleider schrok een beetje en ging naar het hoofd van de afdeling: 'Het is een container met uitwerpselen en het is sterk. Zo sterk dat niemand het kan weerstaan.' Het hoofd van de afdeling liep meteen naar de verantwoordelijke manager: 'Het is een schip vol met mest en niemand kan de kracht ervan weerstaan.' De verantwoordelijke manager rapporteerde keurig aan het hoofd van het management: 'Het bevat iets dat planten doet groeien en het is bijzonder krachtig.' Het hoofd van het management raakte aardig opgewonden van het goede nieuws en deed verslag aan de secretaris van de Raad van Bestuur: 'Het stimuleert groei en is erg krachtig.' De secretaris was verrukt en rende meteen naar de kamer van de voorzitter van de Raad van Bestuur: 'Dit nieuwe softwareprodukt zal de groei van de onderneming stimuleren!' De voorzitter van de Raad van Bestuur keek tevreden het raam uit. Dit nieuwe produkt was goed. Vervolgens werd het nieuwe produkt op de markt gelanceerd en werd een totale flop. Wie krijgt dan de 'zwarte piet' toegespeeld? Het management of de experts op de werkvloer?